Analysis of the Impact of the Atmosphere of the Place, Price Perception and Menu Variations on Customer Satisfaction of PT Panca Rasa Nusantara

Authors

  • Austin Alexander Parhusip Universitas Potensi Utama
  • Aisyah Azhar Adam Universitas Potensi Utama

DOI:

https://doi.org/10.61132/epaperbisnis.v1i2.68

Keywords:

Place Atmosphere, Price Perception, Menu Variations, Consumer Satisfaction

Abstract

This study aims to determine the effect of place atmosphere, price perception and menu variations on consumer satisfaction at PT Panca Rasa Nusantara. This type of research uses quantitative research methods with primary and secondary data sources. The number of samples in this study was 100 respondents who were determined using the Wibisono formula and purposive sampling technique, namely the technique of determining the sample based on certain considerations. This study uses SPSS 25.0 as a data processing tool. The results of this study indicate that partially the atmosphere of the place has no significant effect on consumer satisfaction, while price perceptions and menu variations partially have a positive and significant effect on consumer satisfaction. While simultaneously showing that the atmosphere of the place, perception of prices and menu variations together have a positive and significant effect on consumer satisfaction.    

Downloads

Download data is not yet available.

References

Astuti, F. F. (2019). Pengaruh variasi menu dan cita rasa, kebersihan terhadap kepuasan konsumen.

Cahyani, F. G., & Sitohang, S. (2016). Pengaruh kualitas produk, kualitas pelayanan, dan harga terhadap kepuasan konsumen. Jurnal Ilmu dan Riset Manajemen, 5(3), 1–19.

Gerson, F. R. (2016). Mengukur kepuasan pelanggan. Jakarta: Penerbit PPM.

Juniantara, I. M., & Sukawati, D. T. (2018). Pengaruh persepsi harga, promosi, dan kualitas pelayanan terhadap keputusan dan dampaknya terhadap loyalitas konsumen. E-Jurnal Manajemen Unud, 7(11), 5955–5982. https://doi.org/10.24843/EJMUNUD.2018.v07.i11.p07

Kotler, P., & Keller, K. L. (2016). Manajemen pemasaran (Jilid 1, edisi ke-13). Jakarta: Erlangga.

Kristiana, M. (2017). Pengaruh store atmosphere dan kualitas layanan terhadap kepuasan konsumen Cafe Heerlijik Gelato Perpustakaan Bank Indonesia Surabaya. Volume 01 Nomor 01 Tahun 2017, 113.

Lupiyoadi, R. (2019). Manajemen pemasaran jasa. Jakarta: Selemba Empat.

Moh.Mustaqim, & Amboningtyas, D. (2017). Pengaruh variasi makanan, pelayanan, dan atmosfer terhadap kepuasan pelanggan di RM Borobudur Semarang.

Nawari, & Siska D. S. (2019). Pengaruh kualitas produk, suasana tempat, dan kualitas pelayanan terhadap keputusan pembelian pada rumah makan Asih Jaya Babat. Jurnal of Management and Accounting, 2(2), 174–188.

Pardede, R. (2016). Pengaruh persepsi harga dan kualitas produk terhadap keputusan pembelian konsumen dimediasi kepuasan konsumen. Journal of Business & Applied Management, 10(1), 55–79.

Parhusip, A. A., & Lubis, N. I. (2020). Pengaruh orientasi belanja, kepercayaan online, dan pengalaman pembelian terhadap minat beli secara online (Studi kasus pada toko online Tokopedia). Ekombis Sains: Jurnal Ekonomi, Keuangan dan Bisnis, 5(2), 77–88.

Parhusip, A. A., Kiem, S. R., & Dalimunthe, T. K. (2021). Pengaruh persepsi harga dan promosi terhadap keputusan pembelian belanja online dengan produk sebagai variabel intervening (Studi kasus pengguna aplikasi belanja online Lazada di kota Medan). Accumulated Journal (Accounting and Management Research Edition), 3(1), 01–14.

Prabowo, A. (2023). Determinan peningkatan kepuasan pelanggan pada PT. Mondelez Internasional Medan. Jurnal Ekonomi Bisnis Manajemen Prima, 4(2), 83–97.

Prabowo, A., Wahyuni, E. S., Bakti, S., Sari, P. B., & Rossanty, Y. (2022). Does raising environmental awareness and creating pro-environmental attitudes drive the intention to revisit among visitors?. Budapest International Research and Critics Institute-Journal (BIRCI-Journal), 5(3).

Rahardjo, T. S. (2016). Identifikasi kepuasan konsumen ditinjau dari segi harga dan kualitas pada restaurant Abuba Steak di Grenville. Volume 2, Nomor 1, Maret 2016, 55.

Rinova, D. (2018). Pengaruh persepsi, kualitas pelayanan, harga, dan suasana cafe terhadap kepuasan konsumen. Volume 11 No: 1 April 2018, 1–69.

Rony. (2015). Pengaruh kualitas produk, suasana cafe terhadap keputusan pembelian dan dampaknya terhadap kepuasan konsumen.

Wahyuni, E. S., & Ramadhan, F. (2022). Analisis faktor yang mempengaruhi locus of control dan financial management behavior dengan financial technology sebagai variabel moderating pada dosen di Batam selama masa pandemi Covid-19. Jurnal Menari Ekonomi, 8(1), 102–115.

Wahyuni, E. S., & Ramadhan, F. (2022). Manajemen keuangan: Konsep perilaku keuangan sebagai dasar pengambilan keputusan di era digital. Medan: Tungga Esti.

Downloads

Published

2024-06-30

How to Cite

Austin Alexander Parhusip, & Aisyah Azhar Adam. (2024). Analysis of the Impact of the Atmosphere of the Place, Price Perception and Menu Variations on Customer Satisfaction of PT Panca Rasa Nusantara. EPaper Bisnis : International Journal of Entrepreneurship and Management , 1(2), 100–113. https://doi.org/10.61132/epaperbisnis.v1i2.68